UUDISED & BLOGI

Tallinnas läksid liinile isejuhtivad bussid

TALLINN, 29. juuli, BNS – Tallinnas läksid laupäeval pilootprojekti korras liinile isesõitvad bussid, mis hakkavad kuuel päeval nädalas reisijaid tasuta vedama Kultuurikatla ja Mere puiestee vahelisel marsruudil.

"Tehnoloogia kiirest arengust on igapäevaelu lihtsamaks muutmisel palju võita nii inimestel, ettevõtetel kui ka riikidel. Oskus seda arengut ära kasutada on Eesti ja kogu Euroopa jaoks üks lähiaastate võtmeküsimusi," ütles riigikantselei strateegiabüroo digi-innovatsiooni nõunik Marten Kaevats isejuhtivate busside liini avamisel.  

"Kui veel 15 aasta eest tundusid nutitelefon, digiallkirjastamine, elektriauto või poe iseteeninduskassa ilmselt pigem ulmekirjandusest pärit ideedena, ei tundu täna sugugi uskumatu tehnoloogiagurude arvamus, et praegu sündivatel lastel pole autojuhilubadega enam midagi peale hakata. Tallinnas ringi sõitvad bussid annavad huvilistele võimaluse proovida omal nahal, milliseid võimalusi toob endaga kaasa tehnoloogia areng."

Isejuhtivad bussid on Tallinna tänavatel Eesti Euroopa Liidu Nõukogu eesistumise raames, mille üks fookusvaldkondi on tehnoloogia areng ja selle mõju ühiskonnale. Korraga on liinil kaks bussi, mis sõidavad teineteise järel. Ühte bussi mahub korraga kaheksa inimest ja ligipääs on tagatud ka ratastooliga. Mõlemas bussis on alati kohal esitleja, kes tutvustab sõitjatele busside sõitmistehnoloogiat. Esitleja peab bussis viibima ka liiklusseeaduse pärast.

"Isejuhtimistehnoloogial on tugev potentsiaal muuta tulevikus ühistranspordi teenus efektiivsemaks ning oluliselt paremini meie hajaastustust katvaks. Kindlasti saaks isejuhtivad transpordivahendid tõsta oluliselt ka sõiduohutust ning vähendada ummikuid," ütles bussiliini avamisel Milremi ekspordijuht Gert D. Hankewitz.  

"Isejuhtivate busside tehnoloogia on väga kiires arengufaasis ning kindlasti tulevikutehnoloogia, kuid praegu on siiski tegemist veel pilootprojektiga. See on õppeprotsess busside tootjale, meile kui opereerijale ning kõigile sõitjatele," selgitas Hankewitz ning lisas, et vastavalt projekti raames kogutud tagasisidele võib tekkida vajadus testida ja arendada sõiduprogrammi, mis võib väljalubatud graafikusse muudatusi tuua. "Seega, kui iga päev ei näe mõlemat bussi järjestikku sõitmas, ei tähenda see, et midagi on valesti. Oleme ilmselt lihtsalt mõtlemas uue viisi peale, kuidas busside opereerimist efektiivsemaks muuta."

"Küberturve on kõikide sõidukite puhul saamas üha tähtsamaks teemaks, sest sõidukites on tarkvara, mille kaudu võib pahatahtlikult juhtimise üle võtta. Meie osalus projektis seisnebki selles, et siinsete isejuhtivate bussidega nii ei saaks juhtuda," selgitas Martin Ruubel Guardtime'ist küberturvalisuse olulisust tänapäeva transpordi juures.

Kuni augusti lõpuni vältav pilootprojekt maksab umbes 100 000 eurot, millest 2/3 katavad partnerid erasektorist. Isejuhtivad bussid tõi Prantsusmaalt kohale logistikaettevõte DSV ning busse hakkab opereerima mehitamata roomiksõidukite arendaja Milrem. Viimane koolitab ka busside esitlejaid ja tagab sõidukite tehnilise korrashoiu. Küberturvet tagab tarkvaraettevõte Guardtime. Projekti rahastamisele on kaasa aidanud ka Tallink ning Microsoft Eesti. Trassi ettevalmistuse eest vastutab Tallinna transpordiamet.

 

Baltic News Service