Online Counter
Blogi > Värbamine

STOP! Vale inimene võib viia terve firma pankrotti. Kuidas?

Tõsiasi, et vaid üks inimene võib terve firma pankrotti ajada, kõlab hirmutavalt tõenäoliselt iga juhi jaoks. Paraku on see tõsi ja oleme seda oma klientide kogemustest korduvalt näinud. Jagame nõuandeid ja näiteid, et saaksid taolist olukorda oma tegevuses vältida

Viise, kuidas ühe inimese käitumine või strateegiline vale juhtimine võib osutuda saatuslikuks terve ettevõtte jaoks, on mitmeid. Oma 10-aastase kogemuse põhjal saab Enesekindlusvabriku asutaja ja arendusjuht Ketlin Kasak välja tuua nii mõnegi näite.

„Kõik hakkab pihta värbamisest. Kogu ettevõtte elu algab inimestest, sest just inimestest ettevõte ju koosneb. Värbamisprotsessis on oluline aru saada, millised on potentsiaalse töötaja väärtused, motiivid ja mõtted, miks ta ettevõttesse tööle tahab tulla,“ õpetab Ketlin Kasak, kelle hinnangul pole fassaadi taha nägemine ja ilusa jutu tegelike eesmärkide aru saamine just kõige lihtsam ülesanne. Ohumärgiks on aga eriti need inimesed, kes on ebakindlad, mõjutatavad ja tahavad hirmsasti kõikidele meeldida.

Viis nr 1: Ajale jalgu jäämine ja vastutöö tegemine

Tal on tuua näide ühest tootmise planeerijast, kes tundis end digitaalsetele uuendustele üle minnes väga ebakindlalt. Palk oli aga hea ja töötatud aastaid omajagu, mistõttu oli ta tugevas mugavustsoonis, tundis kolleege hästi ning omas teatavat mõjuvõimu meeskonnas. „Ta hakkas kunstlikult oma vigasid ja muresid varjama, tekitades sellega palju segadust, vastuolusid ja probleeme,“ toob Ketlin näite ümberõppimise raskustest. Kui juhid nõuavad kasumit ja uute teadmiste kasutamist, aga inimesel on probleem, mida ta ei julge jagada, siis võidakse hakata infot moonutatult kommunikeerima. Valekommunikatsioon tekitab aga palju probleeme, alates suhtlemisest lõpetades tootmise ja finantsideni.

„Sealse firma juht ei saanud aru, kellest probleemid algavad, kuid seetõttu kaotas ta mitu head töötajat, kes ei suutnud tekkinud segaduse ja pingega toime tulla. Võtmeinimeste lahkumine viib kiirelt firma kriisi, ohustades kogu tegevust,“ ütleb Ketlin Kasak, kes just selliste probleemide lahendamiseks lõi personalikaardistuse treeningu PERFI.

Viis nr 2: Alustava ettevõtte üle võtmine

Väikese või alustava ettevõtte puhul on eriti suur risk, et partner või võtmetöötaja talletab kogu know-how, kogemused ja kliendid ning siis astub ettevõttest nende kasulike väärtustega välja. „Olen näinud korduvalt, kuidas sõbraga firmat alustades kaob see „sõber“ ühel hetkel kogu teadmistepagasiga ning alustav ettevõte ongi põhjas,“ nendib Ketlin.

Kui tegemist pole sõbraga, vaid ettevõtte suurendamiseks tööle võetud inimesega, siis võib juhtuda sama asi. Väikeses ettevõttes liigub info palju läbipaistvamalt ja kui teisel on kurjad kavatsused, siis võib vale inimese tööle võtmine kiirelt saatuslikuks saada. „Selle vältimiseks soovitan ma jagada oma kolleegidele ja partnerile, kui suur töö on kliendisuhetel, lobitööl ja kogemuste hankimisel. See annab neile mõista, et firma ülevõtmine pole nii kerge ja vajab aastatepikkust sissetöötamist,“ soovitab Kasak.

Viis nr 3: Liigne heasoovlikkus võib viia hävinguni

„Nagu juba ennist mainisin, siis võivad inimesed, kes kõikidele meele järgi olla tahavad, osutuda ettevõtte jätkusuutlikkusele ohtlikuks,“ sõnab Ketlin ja räägib loo ühest tõesti sündinud juhtumist. Me ei tea kunagi, kes meie ümber on ja mis eesmärkidega nad küsimusi küsivad. Nii hakkas üks „sõber“ tasapisi uurima, millega teine töötab ja samm-sammult süüvis aina sügavamale. Soovides olla hea sõber, vastas naine kõikidele küsimustele, eirates allkirjastatud konfidentsiaalsuslepinguid. „Ühel hetkel saigi too sõber teada firmasaladusi, mida ei oleks tohtinud teada. Inimene, kes neid jagas, ei teadnud, et sõber oli seotud sama valdkonnaga ning kandis kogu saadud info konkurendile ette,“ rääkis Ketlin.

Kõige karmimad ongi need näited, kus kogu firma tegevus põhineb saladusel. Kui see lekib konkurendile, siis on ots peal ka ettevõttel. „Sellised juhtumid võivad tunduda hollywoodilikud, aga kahjuks on need liigagi levinud ja igapäevased,“ nendib Ketlin nõutult.

Viis nr 4: Kogu info on ühe inimese käes

Ka lihtne ametikoht nagu tehnik võib olla kogu ettevõtte käekäigu osas määrav, kui tööde sisu, info ja protsessid pole dokumenteeritud. Ketlin räägib loo juhtumist, mil tehnik õpetati firmas väga põhjalikult välja. Ta töötas ettevõttes päris pikalt ja kuna oli hakkaja meesterahvas, siis ta muudkui õppis juurde. Ühel hetkel oli ta firmas inimene, kes teadis kõigest kõige rohkem. „Murekoht oli aga see, et kõik need teadmised olid ainult tema peas. Konkurent tellis ühel hetkel sihtotsingu, kuhu tema sobis ideaalselt. Moositi ja moositi kuni too inimene läkski konkurendi juurde üle,“ räägib Ketlin, kes teab, et kõrgema palga pakkumine meelitab tööle nii mõnegi.

Kuna tehniku teadmisi, tööprotsesse ja infot polnud kuidagi dokumenteeritud ega kirja pandud, siis lahkus ettevõttest tõeline võtmeisik. Ei läinud palju aega mööda, kui firma läkski pankrotti.

Selleks, et taolised ebameeldivad ja traagilised juhtumid ei realiseeruks sinu firmas, tuleb inimesi palgata aeglaselt, neid värbamisprotsessi jooksul tundma õppida ja töötamise ajal nendega aktiivselt suhelda. „Juht peab hoolima oma inimestest ja teadma, mis ettevõttes toimub. Kui sekkuda õigel ajal, näha inimest kui tervikut ning austada nii olemasolevaid kui ka lahti laskmist vajavaid inimesi, siis võib palju häda ära hoida,“ teab Enesekindlusvabriku arendusjuht Ketlin Kasak rääkida.

Ketlin on välja arendanud ka personalikaardistuse treeningu PERFI, mis annab juhile suurepärase võimaluse oma meeskonda lähemalt tundma õppida, probleeme avastada ja nendest tulemuslikult rääkida. Loe PERFI kohta lähemalt siit.