Skip to main content
Blogi > Värbamine

Värbamine

Värbamine.

Värbamine ja mida selle kohta internetist leiab.

Personali värbamine (ingl personnel recruitment) on protsess, mille kaudu tööandja püüab oma organisatsiooni turundada eesmärgiga meelitada ligi piisav arv sobiva kvalifikatsiooniga tööotsijaid. Värbamist mõjutab märkimisväärselt tööandja maine potentsiaalsete töövõtjate seas. Seepärast on tähtis, et uue personali värbamisega tegeletaks ka ajal, mil vakantseid töökohti täita ei ole tarvis, kuna see aitab tunduvalt kiirendada sobivate kandidaatide leidmist tulevikus.

Personali värbamine, töökoha loomine ja töötaja töölevõtmine

Personali värbamise ja valiku eesmärk on saada ettevõttesse antud ala parim ja sobivaim töötaja.

Enne uute töötajate otsima hakkamist uuri eri ametikohtade töötasu statistikat [pub.stat.ee] ning arvesta välja tööjõu eeldatavad püsikulud. Tööjõukulud ei tohiks üldjuhul olla suuremad kui 35–40 protsenti ettevõtte kogukuludest.

Töötajate värbamine

Organisatsiooni edu sõltub suuresti inimestest, kes seal töötavad, seetõttu võistlevad tööandjad selle nimel, kes suudab leida parimaid töötajaid. Vähenenud töövõimega inimeste kaasamisel on tööandjatel laiem valik ning võimalus leida pühendunud ja kohusetundlikke töötajaid. Edukas värbamise ja valiku protsess kujundab tööandja mainet tööjõuturul, sealhulgas vähenenud töövõimega inimeste kaasamine suurendab tööandja vastutustundlikkuse kuvandit. Lisaks tööandja maine kujundamisele tuleb arvestada võrdse kohtlemise printsiipe. Värbamise protsessis tuleb kõiki kandidaate kohelda võrdselt ja eelarvamustevabalt.

 

Töövestlus annab meile võimaluse lisaks paberil olevatele andmetele vaadata lõpuks kandidaadile otse silma, näha tema kehakeelt, kuulda häält ja saada tunnetus, kas vastas istub tulevane kolleeg. Nii nagu paljudel teistelgi tippjuhtidel on välja kujunenud omapärased lähenemised tööintervjuudele, rakendab ka Tesla asutaja Elon Musk mitmeid eristuvaid värbamisvõtteid.
Elon Muski 4 värbamisvõtet

Valedetektor

Öeldakse, et paber kannatab kõike ja kindlasti juhtub vahel sedagi, kui mõni kandidaat ilustab oma varasemaid kogemusi. Vestlusel on aga kordades keerulisem luisata ja mitte seejuures vahele jääda.

2014. aastal AutoBild.tv-le antud intervjuus avaldas Elon Musk võtte, kuidas ta selgitab välja, kas kandideerija räägib tõtt või mitte. Nimelt palub ta kandidaadil rääkida paarist raskest ülesandest, millega on ta pidanud silmitsi seisma ja selgitada, kuidas ta neid lahendas.

Muski sõnul suudavad tõtt rääkivad kandideerijad jagada väga detailselt oma kogemust ning vastata ka erinevatele lisaküsimustele Samuti saab seda võtet kasutades parema ülevaate kandideerija oskustest, mõtlemisest ja potentsiaalist.

Antud tehnika kannab ingliskeelset nime Asymmetric Information Management, mille kohaselt tuleb kandidaadil esitada intervjueerijale võimalikult üksikasjalikku infot, et tõestada oma n-ö süüd või süütust mõne tehtud teo kohta. Seega näib, et Elon Muski taktika võib tõepoolest aidata välja selgitada töövõtja siirust.

Ajuragistamine

Elon Muski elulooraamatust „Elon Musk. Tesla, Spacex ja rännak ulmelisse tulevikku.“ selgub, et üks tema n-ö kübaratrikkidest ja lemmikmõistatustest, mida ta on kandidaatidele ikka ja jälle esitanud, on järgmine mõistatus:

"Sa seisad Maa pinnal. Sa kõnnid ühe miili lõunasse, ühe miili läände ja ühe miili põhja. Sa jõuad samasse punkti, kus alustasid. Kus sa oled?"

Üks miil on umbes 1,6 kilomeetrit. Vastus: Sa oled kas põhjapoolusel või kuskil lõunapooluse lähedal.

Mõistatuste kasutamine värbamisel on tegelikult üsnagi levinud ja tihtipeale ei olegi oluline niivõrd õige vastus, vaid hoopiski lahenduskäik ning veelgi enam see, missuguseid isikuomadusi kandideerija mõistatuste lahendamisel näitab.

Näiteks kasutatakse mõistatuste lahendamist tihtipeale ka grupiintervjuudel, kus põneva ülesande lahendamisel unustavad kandideerijad, et tegemist on töövestlusega ja näitavad seeläbi varem peidus olnud isikuomadusi, sealhulgas ka meeskonnatöö oskust.

Kindlasti tuleb mõistatuste kaasamisel arvestada sellega, et igal mõistatusel on oma õige aeg ja koht ning iga ametikoha täitmisele tuleb läheneda individuaalselt. Ettevaatlik peab olema ka sellega, et loovülesande kasutamine ei tekitaks kandidaadile juba niigi stressiolukorras lisaebakindlust ja takistaks tal näidata kõike, milleks ta suuteline on.

Mõistatuste kaasamisel peab värbaja olema väga kogenud töövestlusega kaasneva ärevuse maandamisel – teisiti võib kandidaat lahkuda tööintervjuult mõttega, et antud ettevõtte tööintervjuud ei soovitaks ta mitte ühelegi oma tuttavale.

Sõbralikkus on „in“

Igaüks meist soovib ju töötada meeldivate inimeste keskel. Ja miks ei peaks! Motiveeritud ja kokkuhoidev meeskond on see, mis toob päeva lõpuks ettevõttele tulemusi.

The Henry Ford muuseumile antud intervjuus mainis Elon Musk, et tema ettevõtetes ei ole ebaviisakusele ruumi – ole andekas kui tahes. Pikkade aastate jooksul on ta hoidnud ranget joont ja värvanud enda meeskonda ainult neid inimesi, kes tunduvad talle olevat positiivse ellusuhtumisega ja kellega oleks teistel hea koos töötada.

Kogenud värbamiseksperdid teavad, et kuigi üldiselt saab tunnetuse n-ö positiivsest ellusuhtumisest tööintervjuul kõhutunde abil, tasub siiski küsida teadlikult ka suunavaid küsimusi või etendada mõni igapäevaolukord, mille ajal saab jälgida, kuidas kandidaat käitub.

Lase kandidaadil näidata oma väärtust

Tööintervjuul on väga lihtne avastada ennast pidevalt ise rääkimas ja vestlust üleval hoidmas. Samas tuleb vahepeal visata pall ka n-ö kandidaadi väravasse ja anda talle võimalus tõestada, miks peaks just tema valituks osutuma. Selle abil saab hinnata töösoovija tõelist motivatsiooni taset ja väärtust, mida ta endaga ettevõttesse kaasa tooks.

Kuigi Elon Musk püüab värvata enda juurde tööle eelkõige sõbralikke inimesi, võib intervjuu temaga olla pisut hirmutav, kuna talle meeldib küsida väga konkreetseid ja sihitud küsimusi. Näiteks Business Insiderile 2017. aastal antud intervjuus ütles Tesla endine värbaja, kuidas Elon oli temalt intervjuu ajal väga otse küsinud, miks on just tema õige inimene värbama Tesla jaoks uusi töötajaid ja miks peaks ta teda usaldama.

Selle asemel, et tunda ennast ebakindlalt, nägi aga Teslasse tööle pürgiv värbaja head võimalust tõestada oma väärtust ja pidada maha enda kohta üks korralik n-ö müügikõne. Just see võitiski talle tema töökoha.


Seega, kui soovid värvata sama edukalt nagu Elon Musk siiani ja nii nagu seda tehakse maailma ühes hinnalisemas ettevõttes, siis tasub neid võtteid järgmisel tööintervjuul kindlasti proovile panna.